محاسبه روز

تخمک گذاری

تخمک گذاری بخشی از یک سیکل قاعدگی است . در این زمان است که شانس بارداری خانم افزایش می یابد . بنابراین دانستن زمان تخمک گذاری برای افرادی که قصد بارداری دارند و حتی افرادی که فعلا تصمیم به بارداری ندارند لازم است . پیش از تعیین روز احتمالی تخمک گذاری لازم است که بدانید سیکل قاعدگی چیست ؟ سیکل قاعدگی از اولین روز یک پریود تا اولین روز پریود بعدی حساب می شود ، که این دوره بین ۲۱ تا ۳۵ روز طبیعی تلقی می شود . اگر سیکل های شما منظم باشد ، تخمک گذاری معمولا بین ۱۲-۱۶ روز پیش از شروع پریود بعدی شما اتفاق می افتد . تخمک بالغ پس از آزاد شدن فقط بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت در رحم زنده می ماند ، در صورتی که اسپرم توانایی زنده ماندن بین ۳ تا ۵ روز را دارد ! بنابراین اگر تصمیم به بارداری دارید باید ۲ تا ۳ روز قبل از زمان تخمک گذاری و در روز تخمک گذاری نزدیکی داشته باشید . راه های مختلفی برای تعیین روز احتمالی تخمک گذاری وجود دارند مثل : استفاده از کیت های تخمک گذاری ، اندازه گیری دمای بدن ، سونوگرافی ، توجه به تغییرات در ترشحات واژن و …

برای محاسبه روز احتمالی تخمک گذاری خود ( در صورتی که قاعدگی های منظمی دارید ) می توانید از ماشین حساب زیر استفاده کنید :

Ovulation Day Calculator

محاسبه روز تخمک گذاری

محاسبه روز تخمک گذاری در قاعدگی های نامنظم 

چرخه ی قاعدگی در صورتی نامنظم در نظر گرفته می شود که کوتاهتر از ۲۱ روز و یا طولانی تر از ۳۵ روز باشد و یا هر ماه متفاوت باشد برای مثال یک دوره ۲۳ روزه باشد و دوره ی دیگر ۳۲ روز . اگر چرخه قاعدگی شما بین ۱ تا ۵‌ روز جا به جا شده غیر طبیعی نیست و نیازی نیست که نگران باشید . گاهی اوقات عواملی مثل استرس و سفر باعث تغییر در طول چرخه ی قاعدگی یا سیکل پریود می شود که اگر این اتفاق یک یا دو بار درسال بیوفتد نیازی به پیگیری خاص نمی باشد . در قاعدگی های نامنظم استفاده از روش تقویمی برای تعیین روز احتمالی تخمک گذاری مناسب نیست و باید با روش های دیگری مثل کیت تخمک گذاری ، اندازه گیری دمای پایه ی بدن و توجه به تغییرات در ترشحات واژن صورت گیرد . کیت تخمک گذاری وسیله ای است شبیه به بی بی چک که از داروخانه ها می توانید تهیه کنید ، این کیت ها قیمت های مختلفی دارن اما از نظر کارایی تفاوتی با یکدیگر ندارند . زمان و نحوه ی استفاده  از این کیت ها در بروشور داخل جعبه نوشته شده است . روش دیگر برای تعیین زمان احتمالی تخمک گذاری اندازه گیری دمای پایه ی بدن است ، بدین صورت که شما هروز صبح قبل از شروع فعالیت روزانه ، در تخت خواب دمای بدن خود را اندازه گرفته و یادداشت می کنید . در حوالی تخمک گذاری دمای پایه بدن بین ۰/۴ تا ۱ درجه افزایش پیدا می کند . در این زمان ترشحات واژن غلیظ تر و چسبناک تر می شود تا محیط  برای رسیدن اسپرم به تخمک مناسب باشد .